تاریخ امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳  
منوی اصلی
آمار سایت
بازدید امروز: 2335
بازدید دیروز: 1847
بازدید هفته: 2335
بازدید ماه: 2335
بازدید کل: 5956458
تاریخ انتشار مقاله: پنجشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ --- ۱۱:۱۶ تعداد مشاهده: 669 بار
دسته مقاله:
شبکه های بی سیم و کابلی عنوان مقاله:
مدیر محتوا توسط:
شبکه های بی سیم و کابلی چکیده مقاله:

شبکه های بی سیم و کابلی

شبکه های محلی (LAN) برای خانه و محیط کار می توانند به دو صورت کابلی (Wired) یا بی سیم (Wireless) طراحی کردند . در ابتدا این شبکه ها به روش کابلی با استفاده از تکنولوژی Ethernet طراحی می شدند . اما اکنون با روند رو به افزایش استفاده از شبکه های بی سیم با تکنولوژی Wi-Fi مواجه هستیم .
در شبکه های کابلی ( که در حال حاضر بیشتر با توپولوژی ستاره ای می روند ) بایستی از محل هر ایستگاه کاری تا دستگاه توزیع کننده (هاب یا سوئیچ)بصورت مستقل کابل کشی صورت پذیرد ( طول کابل از نوع CAT5 نبایستی ۱۰۰ متر بیشتر باشد در غیر این صورت از فیبر نوری استفاده میگردد ) که تجهیزات بکار رفته از رو نوع غیر فعال (Passive ) مانند کابل ، پریز ، داکت ، پنج پنل و ……. . فعال (Active ) مانند ، هاب ، سوئیچ ، روتر ، کارت شبکه و ……… هستند .

مؤسسه مهندسی IEEE استانداردهای ۸۰۲٫۳u را برای Fast Ethernet و ۸۰۲٫۳ab و ۸۰۲٫۳z برای Gigabit Ethernet ( مربوط با کابلهای الکتریکی و نوری ) در نظر گرفته است .

شبکه های بی سیم نیز شامل دستگاه مرکزی (Access Point ) می باشد که هر ایستگاه کاری می تواند حداکثر تا فاصله ۳۰ متری آن ( بدون مانع ) قرار گیرد . شبکه های بی سیم (Wlan) یکی از سه استاندارد ارتباطی Wi-Fi زیر را بکارمی برند :

۸۰۲٫۱۱b که اولین استانداردی است که به صورت گسترده بکار رفته است .
۸۰۲٫۱۱a سریعتر اما گرانتر از ۸۰۲٫۱۱b می باشد .
۸۰۲٫۱۱g جدیدترین استاندارد که شامل هر دو استاندارد قبلی بوده و از همه گرانتر می باشد .
هر دو نوع شبکه های کابلی و بی سیم ادعای برتری بر دیگری را دارند اما انتخاب صحیح با در نظر گرفتن قابلیت های آنها میسر می باشد .

عوامل مقایسه :
در مقایسه شبکه های بی سیم و کابلی می تواند قابلیتهای زیر را مورد بررسی قرار گیرد :
• نصب و راه اندازی
• هزینه
• قابلیت اطمینان
• کارائی
• امنیت

نصب و راه اندازی
در شبکه های کابلی بدلیل آنکه به هر یک از ایستگاه های کاری بایستی از محل سوئیچ مربوطه کابل کشیده شود با مسائلی همچون سوراخکاری ، داکت کشی ، نصب پریز و…… مواجه هستیم در ضمن اگر محل فیزیکی ایستگاه مورد نظر تغییر یابد بایستی که کابل کشی مجدد و……. صورت پذیرد .
شبکه های بی سیم از امواج استفاده نموده و قابلیت تحرک بالائی را دارا هستند بنابراین تغییرات در محل فیزیکی ایستگاههای کاری به راحتی امکان پذیر می باشد برای راه اندازی آن کافیست که از روشهای زیر بهره برد :

– AD hoc که ارتباط مستقیم یا همتا به همتا ( Peer peer to ) تجهیزات را با یکدیگر میسر می سازد .
– Infrastrure که باعث ارتباط تمامی تجهیزات با دستگاه مرکزی می شود .
بنابراین می توان دریافت و راه اندازی شبکه های کابلی یا تغییرات در آن بسیار مشکتر نسبت به مورد مشابه یعنی شبکه های بی سیم است .

هزینه :
تجهیزاتی همچون هاب ، سوئیچ یا کابل شبکه نسبت به موردهای مشابه در شبکه های بی سیم ارزانتر می باشد اما در نظر گرفتن هزینه های نصب و تغییرات احتمالی محیطی نیز قابل توجه است . قابل به ذکر است که با رشد روز افزون شبکه های بی سیم ، قیمت آن نیز در حال کاهش است .

قابلیت اطمینان :
تجهیزات کابلی بسیار قابل اعتماد می باشند که دلیل سرمایه گذاری سازندگان از حدود بیست سال گذشته نیز همین می باشد ، فقط می بایستی در موقع نصب و یا جا به جایی، اتصالات با دقت کنترل شوند .

تجهیزات بی سیم ، همچون Broadband arouter مشکلاتی مانند قطع شدن های پیاپی ، تداخل امواج الکترو مغناطیس ، تداخل با شبکه های بی سیم مجاورو…. را داشته اند که روند رو به تکامل آن نسبت به گذشته ( مانند ۸۰۲٫۱۱g ) باعث بهبوددر قابلیت اطمینان نیز داشته است .

کارائی :
شبکه های کابلی دارای بالاترین کارایی هستند در ابتدای پهنای باند ۱۰Mbps سپس به پهنای باندهای بالاتر (۱۰۰Mbps و ۱۰۰۰Mbps ) افزایش یافتند و حتی در حال حاضر سوئیچهایی با پهنای باند ۱Gbps نیز ارائه شده است .

شبکه هایبی سیم با استاندارد ۸۰۲٫۱۱b حداکثر پهنای باند ۱۱Mbps و با ۸۰۲٫۱۱a و ۸۰۲٫۱۱g پهنای باند ۵۴Mbps را پشتیبانی می کند ، حتی در تکنولوژی های جدید این روند با قیمتی نسبتاً بالاتر به ۱۰۸ Mbps نیز افزایش داده شده است . علاوه بر این کارائی Wi-Fi نسبت به فاصله حساس می باشد یعنی حداکثر کارائی با افزایش فاصله نسبت به Access Point پایین خواهد آمد . این پهنای باند برای به اشتراک گذاشتن اینترنت یا فایلها کافی بوده اما برای برنامه هایی که نیاز به رد و بدل اطلاعات زیاد بین سرور و ایستگاه های کاری (Client to Server ) دارند کافی نیست .

امنیت :
به دلیل اینکه در شبکه های کابلی که به اینترنت هم متصل هستند ، وجود دیواره آتش از الزامات است و تجهیزاتی مانند هاب یا سوئیچ به تنهایی قادر به انجام وظایف دیواره آتش نمی باشند ، بایستس در چنین شبکه هایی دیواره آتش مجزایی نصب شود .

تجهیزات شبکه های بی سیم مانند Broadband Router دیواره آتش به صورت نرم افزاری وجود داشته و تنها بایستس تنظیمات لازم صورت پذیرد . از سوی دیگر به دلیل اینکه در شبکه های بی سیم از هوا به عنوان رسانه انتقال استفاده می شود ، بدون پیاده سازی تکنیک های خاصی مانند رمز گذاری ، امنیت اطلاعات به طور کامل تأمین نمی گردد . استفاده از رمز گذاری (Wired Equivalent Privacy ) WEP باعث بالا رفتن امنیت در این تجهیزات گردیده است.

اطلاعات بیشتر:
https://www.facebook.com/IranPanasonic-181084852026180
ایران پاناسونیک


کلمات کلیدی: شبکه های بی سیم ، شبکه های کابلی ، کیفیت سرویس (QoS ) ، فرکانس رادیویی (RF ) ، دستگاه مرکزی (AP-Access Point ) European – ETSI , Digital subscriber line – DSL ,Bacs station – Institute of Electrical and Electronics BS – IEEE , Metroplitan area network Telecommunications Standards Instituie – MAN , Media access control address – MAC , OFDM , Voice over Internet – VoIP , Personal area network – PAN , WiMax – Worldwide diwision – multiple access , Wi-Fi – Wireless fideliey Wi- , WAN – Wide area net
کلیه حقوق این مجموعه متعلق به وب سایت ایران پاناسونیک می باشد.
طراحی وب، سئو و پشتیبانی: توسعه فناوری اطلاعات جهان افزار نوین